Hola a todos!!! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Pauline Roekel - WaarBenJij.nu Hola a todos!!! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Pauline Roekel - WaarBenJij.nu

Hola a todos!!!

Blijf op de hoogte en volg Pauline

26 Juni 2014 | Guatemala, Antigua

Voor degenen die niet met mij bevriend zijn op Facebook eindelijk een eerste teken van leven vanuit Guatemala.

Afgelopen zondagavond ben ik aangekomen bij mjn gastgezin in Antigua. Antigua is de meest toeristische stad van Guatemala waarnaartoe taalstudenten vanuit de hele wereld komen om Spaans te leren. Net zoals ik dus.

In mijn gastgezin ben ik niet de enige. Op dit moment zijn hier nog acht andere taalstudenten/vrijwilligers; een Hollandse (zij vertrekt vrijdag), een Duitser, drie Amerikanen waarvan 2 vrouwelijk en 1 mannelijk, een Italiaanse en een Italiaans Zwiterse. Uit welk land nummer acht komt weet ik niet, zij is hier ook alleen van maandag tot en met woensdag heb ik begrepen. Mijn vader en moeder heten Jose en Lucky. Ze zijn van middelbare leeftijd en hebben me verteld dat ze een paar zoons hebben maar die wonen niet meer thuis.

Het huis ligt op ongeveer ligt op ongeveer 10 minuten lopen van het centrum en op ongeveer 5 minuten lopen afstand van mijn talenschool. Als ik de deur uitstap en naar links kijk ik uit op een vulkaan. Een foto hiervan kunnen jullie bekijken in mijn fotoalbum, evenals vele andere fotos.

Het meest grappige aan het huis vind ik dat een gedeelte van de muur op de bovenverdieping, waar ik een eigen kamer heb, open is. Als het regent, en dat doet het hier echt elke middag, en je staat op de bovenverdieping dan kun je de regen dus echt met eigen handen aanraken. Gebaseerd op de vier huizen die ik tot nu toe heb gezien in Guatemala is het huis aardig ingericht. De meubels passen redelijk bij elkaar, in de andere huizen die ik heb gezien leek het echt alsof elk meubelstuk uit een andere kringloopwinkel kwam. Ook was ik superblij toen ik merkte dat de douche warm water geeft. Niet zo warm als in Nederland en het fluctueert ook per seconde, maar na 11 dagen verblijf op plekken waar alleen koud water uit de douche komt was het toch een aangename verrassing. Ik kon er niet echt aan gewend raken en mijn truc was dan maar om de kraan aan te zetten, tot 20 te tellen (bij de 10 was ik te snel) en dan pardoes onder de douche te springen haha.

Uitgezonderd het ontbijt eten we met zn allen op vaste tijdstippen. Ontbijten kan vanaf 7 uur, de lunch (vergelijkbaar met het Nederlandse diner) is om 1 uur en het diner (vergelijkbaar met de Nederlandse lunch) om 18.30. Overigens spreek ik uit ervaring als ik zeg dat het niet heel erg is als je wat te laat bent voor de lunch en het diner, want ik heb het natuurlijk al gepresteerd om op dag 1 en 2 twee keer te laat te komen voor het diner. Al vind ik zelf dat ik wel een legitieme reden had want ik kon deze twee keer het huis niet terugvinden. Het gezin heeft mij wel een plattegrond gegeven maar alle straten lijken hier op elkaar en ik ben echt een verschrikkelijk slechte plattegrondlezer.

Van maandag tot en met vrijdag heb ik in de ochtenden vier uur Spaanse les. De les begint om acht uur, wat voor mijn doen erg vroeg is om te beginnen. Wel moet ik zeggen dat het hier makkelijker is om op te staan. Vaak ben ik al rond half zes wakker door al het licht is en er allerlei geluiden vanuit de straat komen. Om 10 uur gaat een ouderwetse schoolbel en heb ik een halfuur pauze. Om 10.30 gaat de bel weer en dat betekent dat de les verdergaat. Om 12.00 uur ben ik dan klaar en ga ik naar huis in afwachting van de lunch. Meestal heb ik dan eerlijk gezegd wel honger want het ontbijt in mijn gastgezin bestaat vaak enkel uit fruit en dat vult niet echt. Omdat ik snel flauw word ligt mijn kamer daarom nu al vol met appels, bananen en koekjes. De school heeft een binnenplaats met tuin, in deze tuin staan tafeltjes met kleurrijke parasols waar de studenten met hun leraar zitten. Mijn leraar heet Eduardo Luis en is net zoals ik 26 jaar. De lessen draaien vooral om converseren, grammatica is slechts een heel klein onderdeel, zeker toen Eduardo erachter kwam dat ik de regels eigenlijk wel kende en heel goed ben in werkwoorden vervoegen (dit zijn niet mijn eigen woorden, dit zei hij). Nu praten we eigenlijk alleen nog maar wat ik soms best wel heel vermoeiend vind omdat ik over elk woord moet nadenken.

In het gastgezin spreken we met elkaar ook alleen Spaans. Omdat ik nieuw ben mag ik als ik woorden echt niet weet iets in het Engels zeggen, maar eigenlijk is de afspraak dat er alleen Spaans wordt gesproken. Lucky en Jose praten ook geen enkel woord Engels. Tot nu toe verlopen de maaltijden voor mij daarom rustig omdat ik nog niet veel zeg. Vandaag merkte ik wel voor het eerst dat ik eigenlijk de hele conversatie van de anderen, die hier allemaal al minstens 3 maanden zijn, goed kon volgen. Meestal gaat het aan tafel over Karim, de Duitser. Hij is altijd bezig met chicas (meiden) en zijn uiterlijk. Hij is zeker 2,5 uur per dag bezig met douchen, tandenpoetsen en zijn haar en gaat daarnaast ook volgens mij bijna elke dag naar de sportschool. Het meest grappige vind ik dat hij bij alles wat hij eet uitzoekt hoeveel calorieen het is. Dan zitten we aan tafel en gaat hij opzoeken hoe veel calorieen de schnitzel of de rijst is.

Het eten in het gastgezin is enigszins aangepast aan de gasten. Het standaardontbijt van Guatemalteken, tortillas, platanos (gebakken banaan), eieren, frijoles (geprakte zwarte bonen) en advocados wordt bijna nooit geserveerd. Daar ben ik eerlijk gezegd niet zo rouwig om, want ik heb het de eerste week genoeg op en ben er niet kapot van. Vooral die geprakte zwarte bonen vind ik erg vies. Ik houd wel van bonen, maar niet van bonen die geprakt zijn waardoor het eruit ziet alsof het uit de wc komt (sorry voor dit onsmakelijke detail). Over de wc gesproken, deze is hier hetzelfde als in Nederland. Het enige verschil is dat je wcpapier niet in de wc mag doorspoelen maar in een mandje moet doen. De rioolbuizen zijn namelijk te smal om wcpapier door te kunnen spoelen. Ik vind het niet echt fris om op het mandje uit te kijken als je op de wc zit maar gelukkig wordt deze elke dag geleegd.

Ik kijk erg uit naar komend weekend omdat ik dan bij Evelyn, mijn Guatemalteekse vriendin, ga logeren in Guatemala city. De eerste 11 dagen in Guatemala heb ik al mijn tijd met haar doorgebracht. We zijn bij haar ouders geweest in San Luis maar hebben ook samen gereisd. Met de bus zijn we heel Guatemala doorgecrosst eerlijk gezegd. Zo ben ik in Flores geweest (een toeristisch eiland waar ik verliefd op ben geworden), in Tikal (waar zich ruines van de Mayas bevinden) en ik heb mijn tweede stempel in mijn paspoort gekregen omdat ik in het kleine landje Belize ben geweest op het eiland Ceye Caulker. Daar heb ik gesnorkeld tussen de tamme haaien en deze zelfs geaaid. Alhoewel ik er nog steeds niet van overtuigd ben dat als de gids geen eten aan de haaien had gegeten ik niet was opgegeten haha.

Afgelopen zondag heeft Evelyn me samen met haar neef Jose Pedro naar Antigua gebracht naar mijn gastgezin. Dat was niet zo leuk omdat ik net gewend was aan het samen zijn met haar en toen alweer naar het volgende nieuwe moest. Ik was dus maandag erg verdrietig (sowieso heb ik wel wat heimwee maar ik probeer ermee te leven) maar nu ben ik inmiddels wel gewend in het gastgezin en heb ik zin om Evelyn het komend weekend te zien. We gaan dan naar Lago de Atitlan, een heel groot meer waar je moet geweest zijn als je in Guatemala bent.

Nou mensen, dit was het voor deze keer. Ik ga nu nog even fotos uploaden en dan in mijn bed mijn huiswerk (tarea) maken. Tja, dat hoort er ook bij zeker als je de middagen zoals ik doorbrengt in de supermarkt, sportschool (hardlopen is hier echt onmogelijk met de keiachtige wegen, dus dan maar sporten in sportschool, kostte maar 18 euro voor acht keer!), het Central Parque en een koffiebar a la Starbucks... Volgende week maandag wil ik in de middag naar de gratis Salsales gaan.

Hasta el proxima vec!

Besos y abrazos, Pauline




  • 26 Juni 2014 - 09:46

    Anneke En Jacob:

    Beste Plien,

    Zeer veel dank voor jouw mailbericht. Fijn om te vernemen dat het je goed gaat!!!!
    Ook jouw foto's zijn zo herkenbaar: bijna net zo als toen Hannah voor het eerst in Guatemala verbleef. Ook geweldig dat je met Evelyn naar Cay Caulkner bent geweest.

    In de steeg is alles goed. Vanavond komt Peter bij ons eten.

    Ontvang onze hartelijke groeten met besos y abrazos, claro tambien para Evelyn!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Anneke y Jacob
    Harnsesteeg 18

  • 27 Juni 2014 - 11:06

    Alien:

    Ha Plientje,

    Leuk verslag :) Weten we weer iets meer. Ik zou toch denken dat jij je tussen kringloopspullen aardig op je gemak zou moeten voelen...

    Geniet er nog maar ff van.

    Groetjes Alien (en ongetwijfeld ook van de rest)

  • 28 Juni 2014 - 16:49

    Arja:

    Pautje, leuk om je belevenissen te lezen!!
    Die huisgenoot is wel heel lang bezig zeg met z'n uiterlijk...zucht...
    En te laat komen dat ben ik helemaal niet van je gewend, haha! Je had in ieder geval een legitieme reden ;)

    Kun je daar geen kringloop beginnen Pau? Ervaring heb je al en verdien je misschien iets meer dan 20,- op een dag ;)

    Als je heel veel heimwee heb dan FB of App je maar f hoor!

    liefs Ar

  • 30 Juni 2014 - 09:16

    Janneke:

    Pauline!

    Wat leuk om te lezen wat je allemaal aan het doen bent! Geniet ervan!

    Liefs,
    Janneke

  • 01 Juli 2014 - 16:34

    Saar:

    Hej lieve Pauline,

    Wat gaaf om te lezen wat je allemaal al hebt gedaan zeg! Veel van de plaatsen en verhalen lijken op die van Hannah toen ze in Guate was. Ik hoop dat je, ondanks dat je wat last hebt van heimwee, toch kan genieten van de mooie dingen van het land en dat je er een fijne tijd mag hebben!

    Een dikke knuffel, tot snel en zullen we binnenkort eens skypen?
    Liefs,
    Maartje

  • 05 Juli 2014 - 10:40

    Tante Joke:

    Hallo Pauline.
    Ik heb gisteren je verslag gelezen,je moeder was hier even,en die vertelde dat je een verslag geschreven had.
    het een leuk verslag ,maar kijk goed uit
    het zal wel een heel mooie land zijn ,geniet er nog een poosje ,
    ander kom je maar weer gauw terug hihihihiihi
    hier is verder alles oke
    gr Joke

  • 04 Augustus 2014 - 17:06

    Sita:

    Ha Pauline,

    Ik was op de werf (Wageningen en Ede op 1 dag) en moest aan je denken. Hoe is het met je, heb je echt maar 1 reisverslag (en heel lang....) geschreven of mis ik weer een button waar nog 10 verhalen staan. Je weet waar het aan ligt hè. In ieder geval moest ik daar op de werf bij de restorecontainer aan je denken. Ik zie op de fotos dat je een behoorlijke koffer bij je moet hebben met al die setjes.....paste dat in een rugzak? Is drie maanden niet heel erg lang voor jou?Ik bewaar een zomerjurkje voor je, voor een nieuwe reis....

    Veel plezier!

    Sita

Tags: Guatemala

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Mijn eerste reis

Guatemala

Recente Reisverslagen:

26 Juni 2014

Hola a todos!!!
Pauline

Actief sinds 28 April 2014
Verslag gelezen: 1070
Totaal aantal bezoekers 2444

Voorgaande reizen:

12 Juni 2014 - 01 September 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: